Uroczysta gala, podczas której wystąpili wykonawcy ze wszystkich festiwalowych dni zakończyła Królewskie Śpiewanie 2018 w Tykocinie. Po raz kolejny wydarzenie wpisało się wielkimi literami w historię miasta i diecezjalnej rozgłośni!
Szósta edycja organizowanego przez Radio Nadzieja Festiwalu odbyła się w dniach 26-29 lipca w tykocińskim Alumnacie położonym tuż przy lewym brzegu Narwi. Ogromnie się cieszę, że mogliśmy gościć artystów Festiwalu i że wszystkie koncerty wybrzmiały tu.Oczywiście jest to dla nas motywacja do pracy, ale przede wszystkim szansa, aby zapewnić odpoczynek wyjątkowym ludziom ze świata kultury – mówi Mariusz Jabłoński, właściciel hotelu i restauracji Alumnat w Tykocinie.
W potrójnej roli wystąpił podczas tegorocznego Królewskiego Śpiewania profesor Andrzej Nanowski, związany z Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Dyrektor artystyczny festiwalu zainaugurował go wspólnie z Magdaleną Molendowską i Martą Nanowską koncertem „Kalejdoskop uczuć – kobieta i muzyka„. Chcieliśmy w ten sposób podjąć pewien eksperyment i wspólnie z publicznością sprawdzić, czy muzyka jest w stanie odzwierciedlić różnorodność tkwiącą w sercu kobiety, ukazać ją i na swój sposób opisać. Sięgnęliśmy między innymi do Wieniawskiego, Chopina i Moniuszki, kompozytorów odznaczających się wyjątkową wrażliwością. Mieliśmy też w pamięci trwający przecież nadal wielki jubileusz 100-lecia odzyskania niepodległości – podsumowuje prof. Andrzej Nanowski. Publiczność miała okazję poznać profesora nie tylko jako wybitnego pianistę i opiekuna artystycznego całego wydarzenia, ale też człowieka głęboko zaangażowanego w polską scenę musicalową. Studenci specjalności musical utworzonej przez niego na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku prezentowali podczas Festiwalu swój dorobek i byli wielokrotnie proszeni o bis. Byli to: Dominika Eliasz, Aleksandra Kalfas, Anita Kostyńska, Julia Ostaszewska, Anna Piotrowska, Elżbieta Węgrzynowska, Patrycja Zieniewicz, Wojciech Dolatowski oraz Dominik Fijałkowski
Młodzi adepci musicalu wystąpili w trzecim dniu Królewskiego Śpiewania, pierwszy zaś dzień należał, oprócz wspomnianego wcześniej trio, do Doroty Osińskiej. Wokalistka i aktorka warszawskiego Teatru Rampa, mająca w swoim dorobku artystycznym występ obok Jose Carrerasa, zaśpiewała utwory z repertuaru między innymi Evy Cassidy, Lary Fabian, ale przede wszystkim i swoje kompozycje. Jej swoboda sceniczna została bardzo szybko zauważona przez tykocińską publiczność, która nie pozwoliła artystce zejść ze sceny w „regulaminowym czasie gry”. Dorocie Osińskiej akompaniował Paweł Stankiewicz.
Piątek był dniem oblężenia fortepianu. Najpierw zasiadł do niego wszechstronnie utalentowany Adam Pietrzak, który akompaniował tego wieczoru Paulinie Wojtowicz i Maciejowi Pawlakowi podczas koncertu „Light in the Piazza„. Kolejne godziny wypełnił program muzyczny Macieja Miecznikowskiego, pianisty, gitarzysty i wokalisty. Człowiek – orkiestra wykonał utwory z repertuaru Ewy Bem, Wojciecha Młynarskiego czy też legendarnego Nat King Cole. Zabawiał przy tym publiczność historyjkami, błyskotliwymi komentarzami, nie musiał zbyt długo czekać na oklaski. Wielu słuchaczy było też zaskoczonych dostępnością artysty, który zaraz po występie nie uciekał, tłumacząc się kolejnymi zleceniami, ale zszedł spokojnie ze sceny, rozmawiał, podpisywał płyty i nie odmawiał nikomu wspólnych zdjęć. Tak zakończył się drugi dzień Festiwalu Królewskie Śpiewanie.
Weekend na dziedzińcu tykocińskiego Alumnatu upłynął pod znakiem dwóch zupełnie różnych, ale nie wrogich sobie gatunków muzycznych. Najpierw „Prezentacje 10 – musicalowy kapejdoskop” w wykonaniu wspomnianych już wcześniej młodych adeptów sztuki wokalnej pod opieką prof. Andrzeja Nanowskiego, następnie poezja śpiewana i człowiek, który związał z nią swoje życie, Jarosław Chojnacki. Publiczność mogła usłyszeć w jego wykonaniu muzyczne interpretacje takich mistrzów słowa, jak Julian Tuwim, Adam Asnyk, Stanisław Grochowiak. Pieśniarz, twórca widowisk multiwizyjnych, opowiedział też o odbiorze polskiej poezji śpiewanej za granicą. Podkreślił, że choć nie jest to gatunek popularny i dyskotekowy, budzi szacunek i uznanie również daleko poza Polską. Ludzie kochają słowo. Nie potrzebują monumentalnych dzieł, aby zrozumieć przesłania i morały, wystarczą drobne środki przekazu. Wielokrotnie doświadczyłem przychylności ze strony słuchaczy zagranicznych. Widzę też, z jaką uwagą pieśni literackiej słuchają Polacy za granicą. Czasem wrażenie, że liczy się dla nich każde słowo – mówił w rozmowie z dziennikarzami Radia Nadzieja Jarosław Chojnacki, którego pieśń „Nie wracajmy jeszcze na ziemię” oparta o wiersze Cezarego Buszmana stała się w 2008 roku hymnem programu Profilaktyka a Ty.
Wszystkie wspomniane koncerty, zgodnie z zamysłem dyrektora artystycznego były preludium przygotowującym publiczność do Wielkiej Gali Finałowej VI Festiwalu Królewskie Śpiewanie. Ta rozpoczęła się o godzinie 17:00 i stanowiła przekrój muzyczny repertuaru uzbieranego przez wszystkie dni Festiwalu. Była również okazją do podsumowania i wyrażenia wdzięczności wszystkim widzom oraz osobom zaangażowanym w wydarzenie. Uczynił to prosto ze sceny ks. Tomasz Olszewski, dyrektor CEM SpesMediaGroup. Słowa podziękowań skierował do wszystkich pracowników tykocińskiego Alumnatu na czele z właścicielem Mariuszem Jabłońskim. Podkreślił też rolę instytucji państwowych oraz władz samorządowych i lokalnych w organizacji Festiwalu, w sposób szczególny dziękując też sponsorom wydarzenia. Trudno wyobrazić sobie Królewskie Śpiewanie bez wsparcia tych konkretnych ludzi. Dzięki wam udało się stworzyć festiwal, który realnie wpisuje się już w ofertę kulturalną regionu i wpływa na jego atrakcyjność. Niczego jednak nie udało by się zdziałać w pojedynkę. Dziękujemy – powiedział ks. Tomasz Olszewski, akcentując też zaangażowanie tykocińskiej parafii p.w. Trójcy Przenajświętszej, lokalnego duchowieństwa i przyjaciół.
Sponsorem głównym VI Festiwalu Królewskie Śpiewanie w Tykocinie była marka Sotelli, partnerem głównym – Totalizator Sportowy, właściciel marki Lotto. Warto podkreślić, że wydarzenie po raz kolejny zostało objęte patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowego Centrum Kultury. Wstęp na wszystkie koncerty był bezpłatny.
pd/fot. xRSz/PZ